Skip to main content

En filmproduksjon koster for mye til å risikere at resultatet ikke blir bra. Så hvordan sikrer du at din filmproduksjon blir en suksess?  Her er noen tips:

1. START I GOD TID

Hastverk er lastverk! Det bli ofte dyrere og dårligere.

2. SKRIV KONTRAKT

En seriøs filmprodusent vil tegne en kontrakt, og kan spare deg for problemer senere. Det er viktig å sikre deg tilstrekkelig med rettigheter til det som produseres.

3. A PROBLEM WELL DEFINED IS A PROBLEM HALF-SOLVED

God innsikt i et problem er en forutsetning for å gjøre noe med det. Vet du nok om hva dine kunder tenker om ditt firma, ditt produkt og din bransje? Hva er den egentlige utfordringen som filmen bør ta tak i?  Og har filmprodusenten skaffet seg denne kunnskapen?

4. PRODUSENTEN MÅ FORSTÅ DEG

Filmprodusenten er avhengig av å forstå ditt firma, ditt marked, din konkurranse og dine kunder om de skal lage en film som treffer. Sett av tiden som trengs, og gi ham tilgang på kunder og ansatte som han kan besøke for å å få den nødvendige innsikten.

5. LAG MOTTAKERORIENTERT KOMMUNIKASJON

Pass opp for fristelsen å lage avsenderbasert kommunikasjon i stedenfor mottakerorientert kommunikasjon.  Du vil kanskje vise det fancy produksjonsutstyret ditt, men kunden er kanskje mer opptatt av egenskapene og prisen.  Sjekk manus. Hvor mange ganger står det “vi”, og hvor mange ganger står det “du”, “deg” eller “dere”? Det er en god indikator om filmen er avsender- eller mottakerorientert.

6. LÆR OM FILMPRODUKSJON

Kunnskap om filmproduksjonsprosessen vil gjøre deg i stand til å sette krav til produsenten i forkant og underveis, og ikke minst: Sjekke om du har fått det du har betalt for.

 

Lær mer om hvordan film lages, fra preproduksjon til levering.

7. FÅ FEEDBACK

Vis filmen til utvalgte medarbeidere underveis i filmprosessen for å få feedback. I tillegg til skape eierskap til prosjeket, er det nyttig å høre hva kunder og utenforstående mener.  Hva husker de? Hva føler de? Har det endret noe hos dem? Men ikke vis den til alt og alle – kun de du stoler på.  For mange meninger kan forvirre eller ødelegge.

8. PLANLEGG PUBLISERINGEN AV FILMEN

For å sikre at du får mest mulig igjen for din investering, er det viktig å planlegge hvordan filmen skal publiseres og lanseres i god tid. Er nettsiden din klar for å embedde filmen? Skal den lanseres med et nyhetsbrev? I en pressemelding? Med GoogleAds? Eller med en premierefest? Her kan du lese flere tips om hvordan du får vist filmen mest mulig.

For at du skal få mest mulig igjen for å investere i en filmproduksjon må filmen sees av flest mulig. Kan du doble antall visninger, har du halvert kostnaden per eksponering. Her er noen tips for hvordan film kan distribueres mest effektivt.

Anders Brekke Jørgensen

Anders er produsent, fotograf & regissør. Han har Bachelor i filmproduksjon og bakgrunn fra NRK. Som eier av Feber Film har han over 20 års erfaring med å kommunisere med film for store og små bedrifter.