Når du har investert i en filmproduksjon, er det kostnadseffektivt å lage ulike versjoner som er tilpasset målgruppen og visningsarenaen. Da vil filmen være mer relevant for seeren, og dermed treffe bedre. Det er tre ting som er viktig:

  • Filmen er tilpasset målgruppen
  • Filmen er tilpasset mediet det vises i
  • At flest mulig får sett filmen

Det kan lages ulike versjoner til:

  • Internt til ansatte

  • Eksterne kunder

  • En lang versjon til bruk i presentasjoner

  • En versjon til skjermer i lokalet eller vinduet
  • En kortere versjon på nettsiden
  • En enda kortere versjon til Facebook

Ved å planlegge de ulike versjonene på forhånd blir kostnadene lavere.

HVOR LANG SKAL EN FILM VÆRE?

Filmens lengde er spesielt viktig. Vi har forskjellig tålmodighet til å se en film, avhengig av hvor interessert vi er, hvor vi er og hvilken plattform vi ser på. Derfor er det lurt å tilpasse filmen med ulike versjoner, tilpasset setting den skal vises i.

FILM PÅ FACEBOOK

Kortest oppmerksomhetstid har vi på Facebook. Det skyldes at filmen blir presentert i vår nyhetsfeed, uten at vi har søkt opp informasjonen selv. Fristelsen er der hele tiden for å scrolle videre til noe bedre. Enda verre er det at at folk ofte ser filmer uten lyd. Derfor bør filmer tekstes.

YOUTUBE

YouTube er verdens nest største søkemotor, og selvsagt bør din film ligge her. Her er det vanlig å at seeren har lyd. De har søkt opp et tema, og er litt mer interessert i ditt budskap, så lengden kan være litt lenger. Det er kommer an på kvaliteten og innholdet på filmen. Men opptil 5 minutter er en ok lengde. Vi anbefaler ikke å bruke YouTube som streamingtjeneste til din nettside.

WEBSIDEN

På websiden kan du anta at folk er interessert i å kjapt finne ut hva du har å tilby kunden, hvem du er, og hvor profesjonell du er. Du har folks oppmerksomhet mellom 1-3 minutter på websiden. Dersom du tilbyr noe de virkelig vil ha, har du enda bedre tid. Jeg kan gjerne se en 45 minutters anmeldelse av et sexy filmkamera som jeg har lyst på.

PRESENTASJONER

Less is more heter det, men skal du vise en film der seeren er i samme rom har du mye bedre tid – mellom 5-10 minutter.

Skal du vise filmen internt, er interessen enda høyere, og du har enda bedre tid.