Få filmen vist

SLIK FÅR DU FLERE SEERE

For at du skal få mest mulig igjen for å investere i en filmproduksjon må filmen sees av flest mulig. Kan du doble antall visninger, har du halvert kostnaden per eksponering. Her er noen tips for hvordan film kan distribueres mest effektivt.

NETTSIDEN

Det kan virke som en selvfølge at filmen kan vises på din nettside. Men av og til opplever vi at filmer er gjemt på en underside. Nettbrukere ønsker sjelden å lese mye tekst, så plasser heller din film øverst på hovedsiden!

FACEBOOK

Facebook er også en selvfølgelig visningsarena.  Men da et det viktig å tilpasse filmen til den plattformen. Husk å laste filmen direkte opp til Facebook, slik at “autoplay” funksjonen virker, som gjør at filmen spilles automatisk i newsfeeden.

  • Husk at folk scroller fort, så de første 3 sekundene bør ha en stopp-effekt.

  • Med mindre man trykker på videoen, spilles den av uten lyd. Det gjør at det kan være hensiktsmessig å tekste filmen.

  • Ikke glem å ha et klart “call to action” på slutten.  Hva vil du at seerne skal gjøre etter de har sett filmen?

  • Husk betalte, sponsede innlegg av videoer på Facebook. De har gode verktøy for å treffe din målgruppe basert på alder, kjønn, interesser og lokasjon.

BRUK NETTVERKET DITT

Øk seertallene ved å bruke ditt nettverk til å få andre til å dele din film! Dersom filmen er relevant for dem, er sjansen stor for at de sier ja. Det kan øke rekkevidden enormt, og koster bare noen telefoner. Dette er spesielt viktig på Facebook. En deling er mye mer verdt enn en “like”, og det kan mangedoble dine seeretall.

YOUTUBE

YouTube er verdens nest største søkemotor. Selvfølgelig skal din video være her. Det er også mulig å lage sin egen kanal, slik at alle videoer er samlet på din egen side. Det er også mulig å legge inn betalte visninger på korte filmer hos YouTube.

GOOGLEADS

Med GoogleAds kan du kjøpe trafikk til ditt nettsted og din video. Vi anbefaler å bruke et eksterne eksperter til å sette opp slike kampanjer.  Vi bruker InBusiness og Synlighet som har svært gode resultater å vise til.

LINK I UTGÅENDE EPOST

En billig og effektiv måte å spre filmen din er å inkludere en link til filmen i signaturfeltet til alle ansatte.

LAG FORSKJELLIGE VERSJONER

For best effekt bør filmen lages i ulike versjoner og ulik lengde etter målgruppe, og hvor den skal vises.

Når du har investert i en filmproduksjon, er det kostnadseffektivt å lage ulike versjoner som er tilpasset målgruppen og visningsarenaen.

PRESENTASJON OG SALGSMØTER

En film sier mer enn tusen ord. Skaff en umiddelbar wow effekt med å starte et møte eller en presentasjon med en video!

FILM PÅ STANDS OG MESSER

Messer er en evig kamp om oppmerksomhet. Gode filmer trekker folk og stopper dem i deres hvileløse vandring på messer.

FILM PÅ SKJERMER

Sett opp en skjerm i resepsjonen, vinduet eller i butikken for å få mer eksponering av din film.

KINO- OG TV-ANNONSER

Kino og TV annonser er kostbart, men har stor effekt. Om det passer for deg kommer an på hvilken bransje og produkt du selger.  En annen og rimeligere mulighet er reklame på nettsteder som Aftenposten TV, VGTV og Dagbladet TV.

FILM SOM EN DEL AV EN PRESSEMELDING

Skal du få redaksjonell omtale må du tenke på hvordan du kan gjøre jobben enkel for journalisten. Da er film lurt å ta med, slik at journalisten lett kan danne seg et bilde av hva saken dreier seg om, og på den måten øke dine sjanser for redaksjonell publisitet.

Dersom du ønsker et nyhetsinnslag på TV eller WebTV vil du gjøre jobben deres enklere dersom de ser at du har filmklipp de kan bruke.

VIRAL SPREDNING

Alle markedsføreres våte drøm er viral – og dermed gratis spredning.  Men hva som blir en hit viralt er umulig å spå. Hvem kunne forutsett at å slippe kaldt vann over noen skulle bli en hit? Dersom viral spredning er målet, er det viktig å tenke over at folk deler kun ting som de tror øker deres egen sosiale status på nett, som en intelligent, morsom, oppdatert, varm og kul person.